شرکت سمپاشی تک ارائه دهنده ، سمپاشی ؛ شرکت ها  ،منازل، ساختمان ،سازمان ها؛ سمپاشي سوسک ،ساس ،موش و... مي باشد.

اهمیت بهداشتی سوسري ها

 

حضور سوسري ها درمحیط زندگی انسان بسیار نامطلوب تلقی می شود، زیرا آنها عادت کثیفی به هنگام تغذیه دارند و همواره قسمتی ازغذاي خورده شده را برگردانده و به همراه مدفوع خود، برروي مواد غذایی می ریزند، از طرفی برخی از سوسري ها با ترشح ترکیبات سمی موجود در همولنف و مواد که از غدد بزاقی آنها ترشح می شود مانند؛ کانتریدن ، سبب بدبو شدن غذا، ایجاد اختلالات تنفسی اي چون آسم در افراد حساس و حتی عوارض وحساسیت پوستی می شوند.

سوسري ها به دلیل داشتن رژیم غذایی همه چیز خواري و دفع مدفوع درمحیط هاي نامناسب زندگی( لوله هاي فاضلاب و ...) می توانند، در انتقال عوامل بیماري زا نقش داشته باشند. این حشرات با راه رفتن و آلوده کردن ظروف غذاخوري و مواد غذایی باعث انتقال این عوامل می شوند. بیماري هاي مختلفی ازجمله وبا، جذام، اسهال هاي خونی، تیفویید، مسمومیت غذایی، انتقال تخم انگل هاي روده اي و غیره را به آنها نسبت می دهند.

سوسري ها متجاوز از 40 نوع باکتري بیماري زا، از جمله باکتري هاي شیگلا، پسودوموناس، مایکوباکتریوم، استافیلوکوك و به ویژه سالمونلاها، حتی باکتري هاي مقاوم به آنتی بیوتیک را نیز انتقال می دهند. علاوه براین سوسري هاي مختلف می توانند در انتقال و انتشار تخم انگل ها نقش مهمی داشته باشند. به عبارت دیگر سوسري ها به عنوان ناقلین حد واسط برخی ازکرم ها نقش بازي می کنند. ضمن اینکه انتقال بیماري هاي ویروسی توسط سوسري ها در شرایط عادي هنوز به اثبات نرسیده است. مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که سوسري ها قادر به انتقال و انتشار ویروس هاي مختلف ازجمله ویروس فلج اطفال می باشند. همچنین وجود قارچ هاي آسپرژیلوس فومیگاتوس و آسپرژیلوس نیجر در تحقیقات آسیب شناسی به طورطبیعی درسوسري ها گزارش شده است. علاوه برتمام موارد فوق، به تازگی مشخص شده است که سوسري آمریکایی به طورعادي قادر به تولید و ترشح ترکیبات شیمیایی خاصی است که ازترکیبات سرطان زا محسوب می شوند. این مواد شیمیایی از مشتقات اسیدهاي آمینه تریپتوفان، شامل ترکیبی ازگزانتورنیک، اسیدکینورنیک و اسید هیدورکسی کینالیدیک می باشند. از طرفی این ترکیبات سمی در مدفوع سوسري ها نیز وجود دارند .واضح است که مدفوع این حشرات برروي ظروف ومواد غذایی تا چه اندازه می تواند براي انسان خطرناك باشد.

 

آلودگی هاي باکتریایی

سوسري ها می توانند به طور قطع باکتري هایی همچون اشریشیاکلی، سالمونلا )تیفی و تیفی موریوم (و شیگلا دیسانتري را به انسان منتقل سازند.

1- اشریشیاکلی

اشریشیاکلی ازگروه باکتري هاي روده اي بوده و جزو فلور طبیعی روده انسان و برخی ازحیوانات می باشد. این باکتري براي ساختن تعدادي از ویتامین هاي لازم براي بدن ضروري است. این باکتري زمانی ایجاد بیماري می کند که در بافت هاي خارج از مجاري گوارشی بویژه مجاري ادراري، صفراوي، صفاتی و مننژ راه یابد و این امر به دلیل توانایی این باکتري درتولید گلیکوکالیکس است که سبب می شود آنها به سلول هاي بافت هاي مذکور بچسبند. علایم بیماري هایی که توسط این باکتري ایجاد می شود، به مکان عفونت بستگی دارد.

الف) عفونت مجراي ادراري

E.coli شایع ترین عامل عفونت در مجراي ادراري بوده وعفونت شامل؛ التهاب لگنچه، کلیه واپیدیدیم والتهاب مثانه است. عفونت هاي ادراري در سن جوانی و بویژه در زنان90 درصد به خاطر وضع آناتومی دستگاه ادراري و همچنین درحاملگی و زایمان بیشتر است. دفع ادرار همراه با سوزش، وجود خون و گاهی وجود چرك در ادرار از علائم این بیماري است. درد در ناحیه پهلوها در ارتباط با عفونت مجراي ادراري است.

ب) مسمومیت خونی 

هنگامی که دفاع طبیعی بدن میزبان ضعیف است  E.coliبه خون وارد شده و موجب مسمومیت خونی می شود. این حالت، اغلب در نوزادان به علت فقدان آنتی بادي هاي img  دیده می شود.قابل ذکر است، مسمومیت خونی به عنوان یک عارضه ثانوي به حساب می آید.

ج)عفونت هاي روده اي:

11 تا 27 درصد E.coli هاي انتروتوکسینوژن، مسوول بیماري می باشند. به گونه اي که باعث ایجاد اسهال می شوند. این نوع اسهال بخصوص درکشورهاي درحال توسعه و مناطق گرم دیده می شود.

د) مننژیت 

مننژیت های E.coliبطور معمول در کودکان نارس وضعیف ظاهرمی شود. این مننژیت ها اغلب بدخیم مننژیت هاي بوده و در حدود 40 تا 80 درصد موارد منجربه مرگ می شوند .به ندرت این مننزیت درکودکان بزرگ هم دیده می شوند.

2- سالمونلا

این باکتري هاي روده اي، نه تنها براي انسان و بلکه براي سایر حیوانات نیز خطرناك هستند. به طورکلی، عفونت هاي سالمونلایی از راه مدفوع منتشر شده و از راه دهان وارد بدن شخص سالم می شود (به محل زندگی سوسري ها در محیط توجه کنید). ازلحاظ بالینی بیماري هاي حاصل از سالمونلا را در انسان به صورت زیرشرح می دهند.

الف) تب روده اي یاحصبه 

باسیل هاي تیفویید، پس از رسیدن به روده کوچک درآنجا تکثیر یافته و پس ازگذشتن از اپی تلیال و مخاط روده، وارد جریان خون می شوند. ورود اولیه باکتري ها به خون بطور معمول در همان یک تا سه روز اول اتفاق می افتد، ولی علایمی را ایجاد نمی کند.

ب) تب پاراتیفوییدي 

سالمونلاهایی مانند تیفی موریوم درانسان علایمی نظیر تیفویید ایجاد می کنند که حتی از لحاظ بالینی هم نمی توان آنها را از یکدیگر تشخیص داد. علاوه بر این ازلحاظ همه گیري، ایجاد عوارض و درمان نیز مشابه تیفویید می باشد. اما ضایعات روده اي که این باکتري ها ایجاد می نمایند، از لحاظ تعداد کمتر از تیفویید می باشد. هنگام عفونت با این باکتري ها بطور معمول روده بزرگ مبتلا شده و ضایعات آن از عفونت هاي تیفوییدي سطحی تروکوچک ترند.

پ) انتروکولیت

انتروکولیت، شایع ترین نوع عفونت از سالمونلا می باشد. در این عفونت مکان بروز ضایعات التهابی بطور معمول هم روده بزرگ و هم روده کوچک می باشد. این بیماري حدود 8 تا 48 ساعت پس ازخوردن غذاي آلوده و ورود باکتري به بدن با علایم تهوع، استفراغ، سردرد و اسهال شدید ظاهر می شود. تب معمولاً خفیف بوده و بیماري پس از دو سه روز رفع می شود.