سمپاشی گال (مایت) به صورت حرفه ای یکی از خدمات سمپاشی تک می باشد

 

«گال» یا «جرب» نوعی بیماری پوستی است که با بروز ضایعات خارش دار مشخص می شود. نام «گال» از زبان فرانسه وارد ادبیات پزشکی ایران شده و قبل از آن برای نامگذاری این بیماری از واژه «جرب» یا «گری» استفاده می شد. گال جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان است.

 

 

 

 

گال یا جرب  یك بیماری عفونی خارش دار و عامل آن بندپایی از گروه «مایت»ها یا «هیره»ها می باشد. مایت ها موجوداتی شبیه كنه، اما بسیار كوچكتر و میكروسكوپی و ماده های آنها با اندازه ای در حدود 3 میلی متر هستند .این بیماری شایع ترین بیماری پوستی خارش دار در جهان است و سالانه بیش از 300 میلیون نفر در دنیا به آن مبتلا می شوند.

 

این انگل هنگامی كه روی پوست می نشیند، پوست را سوراخ می كند و به زیر پوست می رود،  تقریباً پس از گذشت یك ماه از ورود انگل به بدن بیمار كم كم او علایمی را در خود می بیند كه هشدار دهنده گال است ؛ شانه اصلی بیماری خارش است. خارش معمولاً شبانه و شدید است و هنگام خواب در بستر كه بدن شخص گرم می شود، اتفاق می افتد. انگلها بر اثر گرم شدن محیط و در بعضی مواقع با حمام كردن با آب گرم نیز فعال شده و خارش شروع می شود. علایم دیگر شامل ضایعات پوستی قرمز رنگ و برجسته، تورم موضعی، بثورات جلدی و تونلهای زیرپوستی به طول 3 تا 15 میلی متر است. دانه هایی به شكل مروارید كه محتوی مایع شفاف بوده و هاله ای قرمز رنگ دور آن را احاطه كرده، روی پوست پدید می آیند و اندازه هر یك از دانه ها كه به صورت تاول قابل دیدن است، معمولاً به اندازه ته سنجاق می باشد و ممكن است به علت خاراندن زیاد شكل خود را از دست داده و به صورت اثرات خراش مانند یا به صورت زخمهایی در محلهای آلوده دیده شود. (سمپاشی گال)

 

تولید مثل 

محل زندگی انگل، داخل پوست بدن انسان است و پس از انتقال به میزبان، قسمت سطحی پوست بدن را به صورت عمودی سوراخ كرده سپس به ایجاد تونل در سطح افقی می پردازد، به طوری كه در هر شبانه روز حدود 3-2 میلیمتر پیشروی می كند و تخمهایش را در داخل آن قرار می دهد. هیره ماده در طول زندگی 4 تا 5 هفته ای خود در داخل «نقب»های داخل جلدی حدود 40 تا50 تخم می گذارد كه بعد از 3 تا 5 روز حدود 10 درصد آنها باز می شوند و لاروهایی از آنها خارج می شوند كه از سلولهای پوست تغذیه كرده و تونلهای جدیدی را ایجاد می كنند و درنهایت به هیره بالغ تبدیل می شوند.دوره زندگی هیره از لارو تا تخم 10 تا 24 روز طول می كشد. راه اصلی انتقال، تماس نزدیك حداقل برای 15 دقیقه با افراد آلوده و گاهی از طریق وسایل آلوده است.

 

از بین بردن آفات توسط متخصصان رادین تک ستیا ،با هدف حداکثر تاثیرو حداقل قیمت صورت می گیرد که مانع آسیب رسانی به انسان ،گیاهان و شرایط محیطی می شود.

 

در چه صورت به این بیماری مبتلا می شویم؟

 

• گال در اثر تماس پوست آلوده به پوست سالم انتقال می یابد.

• حیوانات خانگی و به طور کلی تمامی حیوانات نمی توانند باعث انتشار این بیماری در انسان شوند.

• تماس با حوله، ملحفه و البسه فرد مبتلا به این بیماری، منجر به بروز بیماری گال می شود. 

• تماس با اشیای افرادی که دارای گال خشک و سفت هستند، موجب انتقال این بیماری نمی شود. 

 

اقدامات لازم جهت پیشگیری

 

1- رعایت کردن بهداشت محیط جهت جلوگیری از نفوذ حیوانات موذی.

2- تعویض شیشه ها و درب های شکسته برای جلوگیری از ورود آفات.

3- تمیز نگاه داشتن محل برای جلوگیری از ورود آفات بسیار اهمیت دارد.

 

اقداماتی که پس از اتمام سمپاشی حرفه ای باید صورت گیرد

 

1- فرش‌ها و مبلمان را هر هفته با جاروبرقی پاک کنید

2- رواندازها و بالش‌ها را هر هفته با آب بسیار داغ بشویید

3- هرگز لباس ها را به صورت نم دار داخل کمد ها قرار ندهید 

4- هرگز ملحفه ها را به صورت نم دار مورد استفاده قرار ندهید 

5- از جمع کردن روزنامه ها و کاغذهای باطله در اتاق خواب بپرهیزید .

6- از بالش هایی که با مواد متفرقه و حساسیت زا پرشده است استفاده نکنید .

7- اتاق های خواب و نشیمن باید مرتب هوادهی شوند تا رطوبت آنها کاهش یابد.

8- در صورت امکان کف اتاق خواب را با پارکت چوبی یا لینولئوم و نه فرش بپوشانید.

9- در صورت آغشته شدن مواد غذایی و آب به مواد سمی،از مصرف آن خودداری کنید.

10- از یک خشک ‌کننده هوا استفاده کنید، و دستگاه تهویه مطبوع خود را روشن نگه‌ دارید.

11- تهویه هوای داخل اماکن از جمع شدن رطوبت در فضای اتاق ها جلوگیری به عمل آورید.

12- پس از سمپاشی و بازگشت به محل تمامی راه های جریان هوا،در و پنجره ها را باز بگذارید.

13- به این نکته توجه داشته باشید؛ سم تا زمانی که مرطوب است و کاملا خشک نشده می تواند مسمومیت ایجاد کند.

14- از فیلترهای مخصوص در دستگاه تهویه مطبوع و جاروبرقی برای به دام‌انداختن گال‌ها استفاده کنید.

15- تکاندن رخت خواب ها و شستن مکرر پتوها موجب کاهش دسترسی گال به غذا و در نتیجه کاهش تعداد گال ها می شود .

16- با مشاوره با کارشناسان زمان مناسب برای ورود به محیط را مشخص کنید تا دچار مسمومیت توسط بخار و ذرات معلق ناشی از سم نشوید.

17- خانمهای باردار،کودکان ،افرادی که دچار بیماری قلبی، کلیوی، حساسیت های پوستی و... هستند؛ برای  حضور در محل سمپاشی شده طبق توصیه ی کارشناسان عمل کنند.

18- کنترل جهت اطمینان از نتایج بدست آمده با استفاده از روش های پاک سازی محیط ، بهبود شرایط وساختمان وسایراقدامات،زیر نظرمتخصصان سمپاشی تک صورت می گیرد

19- تمام بالش های و پتوها را داخل روکش های زیپ دار قرار دهید ، بدین ترتیب مانع تماس گال ها و سایر آلرژن ها با بدن شوید .

20- از جارو های مویی دسته بلند برای جدا کردن گرد و خاک دیوارها استفاده نکنید چون گرد و غبار زیادی را در هوا پخش می کند .

21- به طور منظم نسبت به نظافت اتاق ها اقدام نمایید و اتاق ها را از ذرات ریز مواد غذایی پخش شده پاکیزه نگه دارید.

22- جوراب های پوشیده شده و لباس های چرک را به هیچ وجه در محل خواب خود نگه داری نکنید ، چون لباس های چرک مملو از سلولهای مرده پوست بدن انسان است که به عنوان منبع غذایی مایت ها مورد استفاده قرار می گیرد .

 

مضرات استفاده از سموم غیر بهداشتی توسط افراد نا آگاه 

 

1- استفاده از سموم غیربهداشتی وهمچنین تماس افراد با این سموم به تغییر سلولی می انجامد که موجب افزایش فعالیت عصبی می شود.

2- استفاده ازسموم شیمیایی غیر استاندارد، باعث تغییرسرعت فعالیت های مختلف بدن؛ افزایش تپش قلب و تعریق یا کاهش وتوقف کامل تنفس می شود .

3- بی توجهی و افراط در مصرف آفت کش ها غیر بهداشتی باعث خسارات قابل توجهی در موجودات زنده و ایجاد بیماری و مرگ در انسان ها می شود.

 

حشره گال چیست؟

گال انگل هشت پایی است که بسیار کوچک و زره بینی است گال هنگام ابتلا به زیر پوست رفته و پوست را سوراخ می کند ودر زیر پوست شروع به تخم گذاری می کند هنگامی که  تخم ها باز شوند به روی سطح پوست می ایند و در ان جا بالغ میشوند و سپس به قسمت های دیگر بدن رفته و همه جای بدن بیمار را الوده میکند طول این انگل 3تا4 میلی متر است و از جمله مهمترین موجودات که گال می گیرند می توان به:

  • سگ
  • گربه
  • اسب
  • گاو اشاره کرد.

 

ویژگی ظاهری گال

گال سفید رنگ است مدور یا بیضی شکل است و از طریق انگل پوستی منتقل می شوند این بیماری مسری است خارش شدید پوست از علایم این بیماری است مایت های عامل گال در تمام دنیا به خصوص در نواحی گرم و مرطوب شایع است این انگل های پوستی قادر به پریدن یا پرواز کردن نیستند و فقط روی پوست فرد مبتلا حرکت می کند. در صورت قرار گرفتن در معرض ان ممکن است تا شش هفته طول بکشد تا علائم ان ظاهر شود.

گال ها باعث قرمزی پوست و تورم های زیر پوستی می شود که درون ان ها مایع شفاف رنگی است که ممکن است در اثر خاراندن زیاد سبب ایجاد زخم و عفونت های باکتریایی و گاهی تورم غده های لنفاوی و تب میشود.

 

انگل گال کدام قسمت های بدن را بیشتر در گیر میکند؟

انگل گال می تواند تمام پوست بدن را درگیر کند اگرچه که این حشره تمایل دارد برخی قسمت های پوست را بیشتر حفاری کند.شایع ترین قسمت ها که منجر به خارش شدید می شوند شامل:

  • انگشتان و شیار بین انگشتان دست
  • بازو تا مچ دست
  • ناحیه کمر تا ناف و اندام تناسلی
  • باسن  ران نشیمنگاه و مناطق اطراف سینه
  • ناحیه ای از پوست که معمولا با اشیا زینتی پوشیده شده اند مثل نواحی زیر دستبند انگشتر و ساعت.
  • در بدن کودکان معمولا درگیری گسترده تراست و سراسر بدن حتی کف دست و پا نیز ممکن است مبتلا شود خاراندن ضایعات گاهی باعث سوار شدن عفونت های چرکی روی ضایعات گال می شود.

 

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به گال می باشند؟

عامل گال می تواند تمام افراد یک خانواده در هر سنی که باشند مبتلا کند.
این بیماری بیشتر از افرادی شروع می شود که تماس نزدیک بدنی با دیگران دارند مانند:

  • مادرانی که بچه شیرخوار دارند.
  • سالمندانی که در سرای سالمندان زندگی میکنند.
  • سربازان
  • زندانیان

نکته:ابتلا به گال نشانه از عدم رعایت بهداشت نیست.

گال همراه با حساسیت های پوستی و خارش شدید در طول شب ظاهر می شود.تماس فیزیکی با فرد الوده پوست به پوست انتقال می یابد ویا از طریق لباس مشترک حوله ملحفه پتو که استفاده منظم داشته باشند الوده می شود.و یا کسانی که از داروهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند مستعد به گال انسانی هستند.این انگل ها در اثر گرم شدن محیط و در بعضی مواقع به دنبال دوش اب گرم گرفتن نیز تحریک و فعال شده و خارش شدیدتر می شود.

هزینه سمپاشی گال

ازجمله عوامل مختلفی موثر در قیمت انجام سم پاشی می توان گفت:
مساحت ساختمان الوده
نوع سم مصرفی
زیر بنا
منطقه جغرافیایی محل ساختمان

خدمات سمپاشی شرکت سم پاشی تک (ریشه کنی گال)

چنانچه شما عزیزان در محل زندگی یا محل کار خود گال دارید می توانید برای نابودی و سم پاشی تخصصی گال با ما تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن جهت نی و ریشه کنی اکیپ حرفه ای در محل اعزام نماییم سم پاشی  تک بهترین شرکت سمپاشی در تهران اماده ارائه بهترین خدمات سم پاشی اعم ازخدمات سمپاشی گال به صوت تخصصی و جلوگیری از شیوع انها در اپارتمان منازل و اداره و ارگان ها می باشد.

تشخیص وجود گال

با وجود تمام علایم و نشانه های گال تشخیص این بیماری نیازمند نظر پزشک است.این بیماری به شباهت بسیاری از علایم این بیماری با سایر بیماری های پوستی تشخیص بیماری گال قدری مشکل است.بنابراین حتما بعد از ازتشخیص پزشک و داروهایی که برای درمان تجویز شده میتوانید سمپاشی را انجام دهید.
شستشوی پوست با پودر لباسشویی یا صابون محرک به صورت خودسرانه و استفاده از پماد های کورتون باعث بدتر شدن بیماری می گردد. لباسها ملحفه ها و حوله هایی که در 48ساعت گذشته استفاده نموده اید با اب جوش شسته و در افتاب خشک کنید.همچنین لوازم شخصی که قابل شستشو نمی باشند به مدت 10 روز در یک نایلون پلاستیکی در بسته قرار داده  و سپس استفاده نمایید.
تمامی افراد در تماس با فرد مبتلا(معمولا کلیه افراد یک خانواده)چه دچار خارش باشند و چه نباشند باید تحت درمان قرار گیرند افرادی که در تماس نزدیک با فرد الوده بوده اند مانند دوستان نزدیک یا هم  کلاسی ها باید درمان شوند و تمامی اعضا خانواده باید همزمان درمان شوند.
خارش پوست مخصوصا در شب ها

 

شاخصه اصلی خارش در بیماری گال  بی وقفه بودن ان پس از چندین هفته است سایر ناراحتی های پوستی مانند کهیر هم دارای خارش است اما بر خلاف گال به صورت افتان و خیزان  خارش ایجاد میکند گال باعث می شود تا فرد نصف شب از خواب بیدار شود و دیگر نتواند بخوابد.

عدم تشخیص به موقع و رعایت نکردن اصول بهداشتی و مقاومت دارویی و درمان باعث شکست در درمان گال میشود.
پیشگیری و کنترل بیماری گال توسط متخصصین سم پاشی تک با رعایت اصول بهداشتی و مجوز رسمی از وزارت بهداشت اماده خدمت رسانی می باشد.