از بین بردن آفات توسط متخصصان سمپاشی تک ،با هدف حداکثر تاثیرو حداقل قیمت صورت می گیرد که مانع آسیب رسانی به انسان ،گیاهان و شرایط محیطی می شود.

سمپاشی کنه، سمپاشی پشه و سمپاشی مگس به صورت حرفه ای یکی از خدمات سمپاشی تک می باشد

وبای التور

 وبای التور 1

سمپاشی منزل تاریخچه و اهمیت بهداشتی وبا یکی از بیماریهای با قابلیت ایجاد اپیدمی های بزرگ برای نوع بشر است. قدرت آن در مبتلا کردن ناگهانی تعداد زیادی از مردم در جوامع است به طوری که بدون درمان می تواند در عرض چند ساعت منجر به نابودی انسان شود. همین خاصیت، بیماری را بصورت یک تهدید بین المللی درآورده و پیدایش بیماری اغلب موجب هراس در ملتها شده است. از زمانهای بسیار قدیم تا کنون، و با همیشه در دلتای رودخانه های گنگ و براهماپوترا در هند و پاکستان وجود داشته است. درسال ۱۸۱۷ از سرزمین اصلی خود انتشار یافت و در قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ به صورت همه گیری شدید، کشورهای بسیاری را آلوده کرد. 

سمپاشی منزل در جریان سومین پاندمی، رابطه بین مصرف آب آلوده و بیماری دیده شد و در جریان پاندمی پنجم ویبریو کلرا به عنوان عامل بیماری معرفی شد. از سال ۱۹۶۱، وبای التور در بین حداقل ۹۸کشور شناسایی شده است.

سمپاشی منزل مطالعات وسیع نشان داده است که نمی توان با کنترل مرزها از ورود و با به یک کشور جلوگیری به عمل آورد. با این حال می توان با روش های کنترل مناسب از انتشار آن در کشور جلوگیری کرد.

سمپاشی منزل پراکندگی بیماری در ایران میزان بروز و با در ایران از ۳۰/۷ در صدهزار در سال ۱۳۵۶ تا ۰/۱ در سال ۱۳۷۵ متغیر بوده است. درسالهای ۱۳۶۰ و ۱۳۶۸ و ۱۳۷۷ موارد همه گیری بیماری گزارش شده است. به جز این سالها که موارد بیماری در تمام کشور دیده شده، در طول سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۴ موارد بیماری از استان های تهران، خراسان، آذربایجان شرقی و غربی، خوزستان و کرمانشاه گزارش شده است. 

سمپاشی منزل  در سالهای اخیر با کنترل دقیق نظام مراقبت بیماری، موارد اسپورادیک محدود به استان های مرزی شده است و در عین حال همه گیری ها و بحران های کشورهای همسایه، بعنوان یک خطر بالقوه همیشه کشور ما را تهدید می کند و غفلت جزیی از این بیماری می تواند منجر به بروز فاجعه جبران ناپذیر شود. در سال ۱۳۷۶ تعداد موارد وبای گزارش شده در کشور، ۱۳۴۳ مورد از ۱۱ استان بوده است. که بیشترین موارد اکثرا .3 سیستان بلوچستان و خوزستان بوده و در سایر استان ها و برحسب دانشگاه، تعداد موارد متفاوت است.