طعمه گذاری حیوانات و سمپاشی جانوران موذی از دیگر خدمات سمپاشی تک می باشد

 از بین بردن آفات توسط متخصصان سم پاشی تک  ،با هدف حداکثر تاثیر و حداقل قیمت صورت می گیرد که مانع آسیب رسانی به انسان ،گیاهان و شرایط محیطی درمنازل ، پارکینگ ، بیمارستان ، هتل ، شرکت ها و ... می شود.

اهمیت بهداشتی بوتولیسم 

 بوتولیسم

سمپاشی منزل بوتولیسم نوعی فلج شل پایین رونده ناشی از نوروتوکسین پروتئینی ترشح شده از کلستریدیوم بوتولینوم است. توکسین بوتولینوم قوی ترین و مرگبارترین توکسین دنیاست و فلج ناشی از آن می تواند به دلیل وقفه تنفسی ناشی از فلج عضلات تنفسی به سرعت منجر به مرگ شود. به همین دلیل این بیماری یک اورژانس پزشکی است. ضمن این که منبع آلودگی مشترک بیماری می تواند به سرعت منتشر شده، موجب همه گیری های وسیع با مرگ و میر بالا شود.

سمپاشی منزل قابلیت پیشگیری از بیماری با رعایت اصول بهداشت مواد غذایی، جلوگیری از مرگ و میر افراد مبتلا در صورت تشخیص و درمان سریع و پتانسیل ایجاد همه گیریهای منطقه ای از خصوصیاتی هستند که بوتولیسم را به یک بیماری مهم برای سیستم بهداشتی تبدیل کرده اند.

سمپاشی منزل  از سوی دیگر، قدرت کشندگی توکسین و توانایی انتشار سریع آن، بوتولیسم را در زمره بیماریهایی قرار داده است که در مقوله بیوتروریسم مطرح می شوند بنابراین در صورت وجود شرایط خاص همه گیری های این بیماری، بیوتروریسم باید مد نظر قرار گیرد. به هرحال وجود یک ارتباط منسجم قوی بین نظام بهداشتی و درمانی برای برخورد مناسب با بیماری ضروری به نظر می رسد.

پراکندگی بیماری در ایران 

سمپاشی منزل  شیوع و توزیع واقعی بیماری به دلیل محدودیتهای تشخیصی پزشکی و آزمایشگاهی ناشناخته است. افزایش ناگهانی شیوع بوتولیسم هر از چند گاه در نقاط مختلف دنیا گزارش می شود. اولین همه گیری این بیماری در ایران در سال ۱۳۴۴ در شمال کشور اتفاق افتاد. در سال ۱۳۶۴ مواردی از بیماری از بیمارستان لقمان گزارش شد و در طول سالهای اخیر نیز موارد اسپورادیک با همه گیری های منطقه ای در نقاط مختلف کشور اتفاق می افتد. در ابتلا به این بیماری عادات غذایی نقش عمده ای دارند و مهم ترین علت بیماری مصرف غذاهای دریایی است. ماهی دودی شمال کشور یکی از مهمترین منابع بوتولیسم در ایران است.