از بین بردن آفات توسط متخصصان سمپاشی تک ،با هدف حداکثر تاثیرو حداقل قیمت صورت می گیرد که مانع آسیب رسانی به انسان ،گیاهان و شرایط محیطی می شود.
سمپاشی کنه، کک، شپش،ساس به صورت حرفه ای با استفاده از سموم بهداشتی یکی از خدمات سمپاشی تک می باشد.

تله های قیفی:



 این تله ها متشکل از یک قیف هستند که در انتهای باریکش به یک محفظه پلاستیکی یا شیشه ای متصل می شود. انتهای گشاد قیف بر روی سوراخ لانهٔ جوندگان قرار می گیرد. پشه خاکی ها از طریق قیف وارد محفظه انتهایی می شوند و به دام می افتند. در نوع دیگری از تله ها که به تله های قیفی معروفند، از حیواناتی مانند اسب یا الاغ به عنوان طعمه استفاده می شود. این تله متشکل از یک چادر بزرگ است که از توری های ریزی ساخته شده و پشه خاکی ها به واسطهٔ دما، دی اکسیدکربن و بوی بدن میزبان به سمت تله جلب می شوند. آنها از طریق قیف های بزرگی که منتهی به سوراخ های کوچکی هستند، وارد این چادرها می شوند. یافتن مجدد این سوراخ های کوچک و خروج از آنها برای پشه خاکی ها کار مشکلی است. در پایان مدت نمونه گیری، پشه خاکی ها را میتوان به کمک آسپیراتور از دیواره های تله صيد کرد. در بررسی ترجیح میزبانی پشه خاکی، استفاده از تله های طعمه ای نسبت به آسپیراتور زنی مستقیم از روی طعمهٔ حیوانی ارجحیت دارد، زیرا ممکن است پشه خاکی ها به فردی که آنها را از روی بدن حیوان جمع آوری می کند، جلب شوند و اطلاعات به دست آمده مغشوش گردد.
 تله های فرمونی :
با کشف فرمون های جنسی در لوتزومیا لونجی پالپیسی، روشهای صید جدید براساس استفاده از ترشحات فرمونی که توسط گرمای بدن میزبان منتشر می شوند و باعث جلب جنس مخالف می گردند، ابداع شد. با وجود این، نتایج به دست آمده از ارزیابی این تله ها در شرایط صحرایی ضعیف بودند. همچنین مشخص شد که غلظت های بالاتر این فرمون ها خاصیت دورکنندگی دارند. محدودهٔ جلب این مواد، حداکثر در فاصلهٔ ۲ متری تله است.
د) تله پشه بندی با استفاده از طعمه انسانی :
در این مورد یک فرد داوطلب روی تختخوابی که در زیر یک پشه بند ریزبافت قرار دارد، دراز می کشد و روی این مجموع یک توری دیگر کشیده می شود. این توری در چند سانتیمتری بالای سطح زمین قرار می گیرد و اطراف آن باز است تا پشه خاکی ها بتوانند به سمت طعمهٔ انسانی حرکت کنند. پشه خاکی هایی که وارد این مجموعه می شوند، معمولا تمایل به حرکت به سمت قسمتهای رویی توری ثانویه را دارند و در این حالت می توان به فواصل معین اقدام به جمع آوری آنها به کمک آسپیراتور نمود.