از بین بردن آفات توسط متخصصان سمپاشی تک ،با هدف حداکثر تاثیر و حداقل قیمت صورت می گیرد که مانع آسیب رسانی به انسان ،گیاهان و شرایط محیطی در منزل ، پارکینگ ، بیمارستان ، هتل ، شرکت ها و ... می شود.
سمپاشی  کنه ، کک ، شپش ،ساس به صورت حرفه ای با استفاده از سموم بهداشتی یکی از خدمات سمپاشی تک می باشد.
اهمیت بهداشتی اهمیت آنفلوانزا
 


در سرعت انتشار همه گیری ها، وسعت و تعداد مبتلایان و شدت عوارض آن به خصوص پنومونی ویرال و باکتریال می باشد. در همه گیری های بزرگ، شکل شدید یا کشنده بیماری بیشتر در سالمندان و افرادی که به دلیل عوارض مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، بیماریهای متابولیک، کم خونی و یا نارسایی ایمنی ناتوان شده اند مشاهده می شود. آنفلوانزا به شکل پاندمی، همه گیری های وسیع، کوچک، منطقه ای و تک گیر دیده می شود. میزان حمله در همه گیری هایی که در اجتماعات بزرگ اتفاق می افتد، معمولا بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است در حالی که در اجتماعات بسته مثل مدرسه های شبانه روزی و یا خانه سالمندان به ٪۵۰ و بیشتر می رسد. همه گیری ها در مناطق معتدل بیشتر در زمستان و در نواحی گرمسیری بیشتر در ماه های بارانی سال اتفاق می افتد. این روند فصلی بروز همه گیری، ثابت نبوده و ممکن است موارد تک گیر و یا همه گیری بیماری در هر مکانی بدون ارتباط با فصل اتفاق افتد.

۱. آنفلوانزای بدون عارضه
آنفلوانزا بیماری حاد دستگاه تنفسی است که با یک دوره کمون 3تا1 ناگهانی شروع می شود. علایم آن شامل : تب، لرز، سردرد، خستگی، درد عضلانی، آبریزش بینی و چشم، بی حالی و بی اشتهایی می باشد و افراد در هر گروه سنی را می تواند مبتلا کند. علایم غالبا پس از حدود ۳ روز فروکش می کنند، هر چند که ادامه علایم تا بیش از دو هفته نیز امکانپذیر است.
معمولا سردرد یا درد عضلانی بیشترین علامت مشکل ساز است و شدت آن مرتبط با اوج تب است. تب معمولا تا ۳۷/۸ الی ۴۰ درجه سانتیگراد بالارفته و اغلب در شروع بیماری به ۴۱ درجه هم می رسد. دوره تب سه روزه است ولی گاهی ۴ تا ۸ روز بعد قطع می شود. در تعداد اندکی از بیماران پیک دوم تب در روز سوم و چهارم اتفاق میافتد. درد عضلات غالبا در اندام ها یا عضلات ناحیه پشت دیده می شود. علایم چشمی شامل درد چشم (به خصوص بدنبال حرکات چشمی) اشک ریزش و سوزش چشم است. در کودکان درد عضلات ساق پاممکن است به طور برجسته ای غالب باشد. علایم تنفسی شامل سرفه خشک، درد گلو، انسداد و ترشح بینی است. خشونت صدا و خشکی یا ناراحتی گلو ممکن است وجود داشته باشد و معمولا با فروکش کردن علایم عمومی ظاهر می شود و ۳ تا ۴ روز بعد از کم شدن تب باقی می ماند. سرفه شدیدترین و شایعترین علامت بیماری است.


 ۲. آنفلوانزای همراه با عوارض
عوارض ریوی: تظاهرات ریوی همراه با آنفلوانزا شامل پنومونی ویروسی اولیه، پنومونی باکتریال ثانویه، پنومونی باکتریال و ویرال، کروپ، تشدید بیماری ریوی مزمن، تکرر درگیری ریوی می باشد.
این عوارض غیر ریوی : میوزیت و میوگلوبینوری با حساسیت عضلات پا و افزایش CPK سرم، عوارض قلبی (میوکاردیت، پری کاردیت، انفارکتوس میوکارد)، سندرم شوک توکسیک، عوارض سیستم عصبی مرکزی (سندرم گیلن باره، میلیت ترانسورس آنسفالیت)، سندرم ری