از بین بردن آفات توسط متخصصان سمپاشی تک ،با هدف حداکثر تاثیرو حداقل قیمت صورت می گیرد که مانع آسیب رسانی به انسان ،گیاهان و شرایط محیطی می شود.
سمپاشی پشه و مگس به صورت حرفه ای یکی از خدمات سمپاشی تک می باشد.
ریخت شناسی، زیست شناسی و چرخه زندگی مگس خانگی
 

ریخت شناسی:
این مگس حشره اي است پهن و تنومند و سه قسمت سر، سینه و شکم در آن قابل تمایز است و6-36 میلی متر بوده، با بالهاي باز 15 داراي یک جفت بال پهن می باشد. اندازه مگس خانگی9  میلیمتر طول دارد.
بخش بزرگی از سطح فوقانی سر با سلولهاي بینایی که یک جفت چشم مرکب را تشکیل می دهند پوشیده شده و دید وسیعی به مگس می دهد. در بین چشم هاي مرکب یک جفت شاخک وجود دارد. در زیر شاخکها قطعات دهانی(خرطوم ) که به یک بالشتک اسفنجی ختم می شود وجود دارد.


چرخه زندگی:
در زندگی مگس چهار مرحله مجزا وجود دارد:
تخم ،لارو، شفیره و حشره بالغ
طول چرخه زندگی مگس بسته به درجه حرارت از تخم تا بالغ 6 تا42 روز است. طول زندگی مگس خانگی بطور معمول 2 تا 3 هفته است. که در شرایط سردتر ممکن است تا 3 ماه هم طول بکشد. تخم ها بطور معمول روي توده هاي مواد آلی مانند کود و زباله گذاشته شده و در عرض چند ساعت باز می شوند. لاروهاي جوان به داخل مواد محل تکثیر نفوذ می کنند. آنها به اکسیژن هوا نیاز دارند.
بنابراین در جایی می توانند زندگی کنند که به هواي تازه کافی دسترسی داشته باشند. وقتی محیط لاروي بیش از اندازه مرطوب باشد، آنها فقط می توانند در سطحی که خشک تر است زندگی کنند. در حالی که در محیط لاروي خشک تر آنها چند سانتیمتر به داخل نفوذ می کنند.
طول دوره لاروي حداقل سه روز است ولی ممکن است تا چند هفته طول بکشد. این دوره به درجه حرارت، نوع و مقدار مواد غذایی بستگی دارد. وقتی مراحل تغذیه اي مگس کامل شد، لارو سن سوم به نقاط خشک تر مهاجرت کرده و در خاك نفوذ می کند و یا در زیر خاشاك پنهان و تبدیل به شفیره می شود. شفیره جسمی کپسول مانند به نام پوپاریوم تشکیل داده و در آن به بالغ تبدیل می شود.
دوره شفیرگی بین 2 تا 10 روز است که در پایان این دوره مگس به قسمت بالاي پوپاریوم فشار آورده و آن را پاره می کند و از راهی که باز کرده، خود را به سطح خاك می رساند. به زودي پس از خروج از شفیره   مگس بالهاي خود را باز کرده و بدنش خشک و سخت می شود. مگس بالغ خاکستري رنگ بوده 9 میلیمتر طول و پشت سینه اش 9 نوار طولی سیاه رنگ دارد.
چند روز طول می کشد تا مگس قادر به تولید مثل شود. مگس ماده در شرایط طبیعی در طول زندگی خود به ندرت بیش از5 بار تخم گذاري می کند و هر بار بین 120 تا 130 تخم می گذارد. مگس هاي بالغ به طور عمده در طول روز فعال بوده، تغذیه و جفت گیري کرده و بطور معمول در شب استراحت می کنند.

روش های مبارزه با آفات:
1-روشهای فیزیکی (بهسازی محیط، نصب توری، و ...)
2-روشهای شیمیایی (استفاده از سموم و حشره کشها)
3-روشهای بیولوژیکی (استفاده از دشمنان طبیعی حشرات و جوندگان و یا استفاده از برخی باکتریها و ویروسها)