راهکارهای مبارزه با انواع سوسک نظیر سوسک ریز، سوسک درشت، سوسک آلمانی، سوسک آمریکایی در منزل واماکن

سمپاشی سوسک ریز به صورت حرفه ای با استفاده از سموم بهداشتی یکی از خدمات سمپاشی تک می باشد.

روشهاي کنترل سوسریها

 

کنترل فیزیکی سوسریها

 

کنترل آلودگی ایجاد شده توسط سوسري ها مستلزم یک بررسی هوشمندانه از محل و ارزیابی علت ایجاد مشکل است. همچنین این امر نیازمند یک بررسی بر روي مؤثرترین روش کنترل می باشد که بصورت الزامی استفاده از حشره کش نبوده بلکه یک کنترل رضایت بخش حشره است. اولین نشانه هاي معضل سوسري ها زمانی ظاهر می شود که مردم حضور و وجود سوسري ها را در مکان هایی که ناخواسته اند تشخیص دهند. سوسري ها بیشتر در اماکن مسکونی زندگی می کنند ولی می توانند در جاهایی که غذا تهیه، آماده و انبار می شود نیز به سر برند، یا در محلهاي دیگري که حضور سوسري ها با فعالیتهاي انسان به شیوه هاي نامطلوب تداخل داشته باشند حضور یابند.

 

تشخیص سوسریها توسط افراد به عوامل متعددي بستگی دارد از آن جمله می توان به محل قرار گیري خانه، تجربه قبلی مواجه با سوسري، قدرت تشخیص گونه هاي عمومی آفت و حساسیت فردي اشاره کرد. در بیشتر موارد از بین بردن فیزیکی این سوسري ها تمام مشکل موجود را حل می کند و نیازي به سمپاشی نیست اگر چه حضور اتفاقی یا خسارت زایی این حشرات هم رضایت بخش نیست ولی مشکل عمده هنگامی است که یک گونه آفت در یک خانه یا اماکن دیگر مستقر شده و جمعیت بسیار زیادي را تشکیل دهد و زمانی که چنین رخدادي روي دهد اقدام کنترلی براي جلوگیري از بروز خطرات بهداشتی لازم است. در این موارد آگاهی از محلی که سوسري ها در آنجا یک آفت مهم تلقی می شوند داراي اهمیت بوده و اغلب مشکل است چرا که بیشتر گونه هاي سوسري ها در شب و هنگام خواب و استراحت مردم فعالیت می کنند. بنابراین تعیین محل هاي اختفاي سوسري ها نیازمند روشهاي مستمر ردیابی است تا اینکه عملیات مبارزه بتواند بطور صحیحی برنامه ریزي گردد. همزمان با انجام عملیات کنترل براي تعیین میزان موفقیت و تأثیر مبارزه بایستی عملیات ردیابی و پایش وضعیت سوسري ها نیز صورت گیرد که این روش در ذیل بحث خواهد شد.

 

سه روش عمده در نمونه برداري از جمعیت سوسري ها وجود دارد که عبارتند از:

 

·  بدام انداختن

·شمارش مستقیم

·  شمارش از طریق ایجاد تحریک

 

صرف نظر از روش، عملیات نمونه برداري از سوسري ها بایستی در مکان هایی که امکان حضور دارند صورت گیرد براي مثال سوسري آلمانی بطور معمول در آشپزخانه ها و حمام ها یافت می شود، سوسري قهوه اي می تواند در هر اتاق یک منزل وجود داشته باشد و ... بنابراین آگاهی از زیست شناسی سوسري ها براي نمونه برداري مناسب از آنها لازم و ضروري است.

 

شمارش مستقیم

این روش بطور معمول به کمک یک چراغ قوه و آینه مکانیکی تاشو صورت می گیرد که البته این روش بسیار وقت گیر است. بدیهی است هر مکانی که از نظر دور بماند کنترل نخواهد شد و این روش بطور معمول موجب تحریک سوسري ها نمی شود، بنابراین مانع عملیات کنترل طرح ریزي شده نیز نخواهد شد.

 

 

شمارش از طریق ایجاد تحریک

 

این روش مستلزم استفاده از یک عامل محرك مانند پیرترین طبیعی می باشد از این روش اغلب براي تشخیص تعداد سوسري ها در جمعیت پایین استفاده می شود. این امر که عامل تحریک کننده خود باعث اندکی مرگ و میر گردد سبب بروز پیچیدگی در این روش از پایش می شود. این روش براي بررسی تمام پناهگاه هاي مخفی مناسب است. براي حصول اطمینان از یکنواختی کار، وجود یک فاصله زمانی استاندارد بین زمان استفاده از عامل تحریک کننده و شروع شمارش لازم است.

 

 

راه های مبارزه 

1- از نگهداشتن لباسهای چرک جلوگیری شود.

 

2- زباله را در ظروف دربدار نگهداری کنند.

 

3-مواد غذایی در وف در بسته نگهداری نمایند.

 

4- چارچوب درهای پوسیده را عوض نمایند.

 

5- درزها و شکاف های موجود در آشپزخانه، حمام و کلیه مکانهای زندگی سوسک باید گرفته شود.

 

6-  از ریخت و پاش مواد غذایی ور انبار کردن پس مانده مواد غذایی و نان خشک در خانه پرهیز شود.

 

7-  اساسی ترین راه مبارزه با سوسک بهسازی محیط و رعایت نظافت در ساختمان ها و خانه ها است.

 

8- از توری ریز در مدخل هواکش ها، فاضلاب ها و کف شوی مناسب در دهانه  لوله های فاضلاب استفاده نمایند تا سوسک نتواند از این محل ها خارج شود.

 

9- سوسک روزها در درزها و شکاف ها زندگی می کند و شب برای تغذیه خارج می شود. سمپاشی اطراف لوله های آب گرم، زیر قفسه ها، اطراف کف شوی فاضلاب ها و سایر محلهای آلوده به سوسک در داخلی اماکن در صورتی که با سموم مناسب انجام گیرد سوسکها را از بین خواهد برد.