سمپاشی سوسک به صورت حرفه ای یکی از خدمات سمپاشی تک می باشد

مسموم کیست !!

 

هر انسان و جانداری که از طریق بینی، دهان و یا پوست با سم تماس پیدا کند و این تماس منجر به بیماری فرد شود؛ مسموم نامیده می شود.

علائم مسمومیت به نوع،مقدار و مدت تماس با سم بستگی دارد.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم فورا به پزشک مراجعه نمایید.

علائم مسمومیت

1- سر گیجه 

2- حالت تهوع و استفراغ،دل درد، دل پیچه، عرق، رنگ پریدگی و خواب آلودگی می باشد.

اثرات و مخاطرات ، مصرف سموم شیمیایی و غیر استاندارد  توسط افراد نا آگاه بر سلامت انسان

هر چند کنترل عوامل خسارت زا با استفاده از آفت کشها در بخش کشاورزی سودمند و ضروری است اما بی توجهی و افراط در مصرف آفت کش ها بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم موجب خسارت های قابل توجهی در موجودات زنده همچنین ایجاد بیماری ومرگ درانسان ها می شود. افرادی که بیشتر درمعرض تماس با سموم قرار می گیرند شامل کشاورزان ، خانواده آنها و کارگرانی هستند که در بخش کشاورزی یا در کارخانه تولید سم کار می کنند.

در صورت تماس بدن انسان با سموم ، ممکن است سم جذب بدن انسان شود که در صورت جذب آفت کش، مشکلاتی مانند سوزش چشم، مشکلات دستگاه تنفسی و مسمومیت حاد که ممکن است به مرگ منتهی شود برای فرد رخ می دهد. در صورت عدم جذب و باقی ماندن سموم بر روی پوست فرد مسموم ، دچارحساسیت های پوستی می شود.

 سموم شیمیایی چگونه بر سلامت انسان تاثیر می گذارند؟

سموم شیمیایی با تغییر سرعت فعالیت های مختلف بدن، افزایش آنها ( افزایش تپش قلب و تعریق) یا کاهش آنها (توقف کامل تنفس) دچاردگرگونی می شود. مثلا افرادی که در معرض حشره کش مالاتیون قرار می گیرند ، دچار تعریق زیاد می شوند این پدیده در اثر یک سری از رخدادهای فیزیولوژیکی در بدن اتفاق می افتد که به عنوان پاسخی به مواد شیمیایی وارد شده در بدن است. بسته به مکانیسم بیوشیمیایی ویژه، یک فعالیت ، ممکن است اثرات وسیعی در بدن داشته باشد، و یا سبب تغییرات محدودی در فعالیت های فیزیولوژیکی در یک ناحیه خاصی از بدن گردد.

 1- تغییرات بیوشیمیایی به تغییر سلولی می انجامد (افزایش فعالیت عصبی)

2-تغییر سلولی موجب تغییرات فیزیولوژیکی می شود که علائم مسمومیت مشاهده یا در سیستم های فیزیولوژیکی خاص بدن ( اندام ها یا دستگاه های بدن ) احساس می شود.

 سمیت

 سمیت واژه ای عمومی است و شامل اثرات زیان آوری است که توسط آفت کش ها ایجاد می شود. این اثرات زیان بار می تواند، شامل گروهی از علائم ساده همچون سردرد، تهوع و یا علائم شدید مثل کما، تشنج و حتی مرگ باشد.  اغلب مسمومیت های ناشی از سموم اگر به سرعت مورد توجه قرار گیرند بهبود پذیرند و باعث صدمه دائمی نمی شوند اما ممکن است بهبودی کامل در دراز مدت حاصل شود. آفت کش ها می توانند بر روی یک سیستم و عضو خاص در بدن تاثیر بگذارند، یا ممکن است روی مجموعه ای از اندام های بدن اثرات سوء خود را نشان دهند.

 چگونه آفت کش ها ، موجب ایجاد سرطان می شوند؟

1-تاثیرات ژنتیکی : ایجاد تغییرات مستقیم در سلول و ژن انسان

2-جهش : باعث تثبیت و تکثیر سریع می شود و ممکن است باعث تحریک خاموش و آرام ،اما سرطانی شدن سلول های حساس هورمونی بشود.

3-تاثیرات سمی : برروی سیستم ایمنی تاثیر می گذارد وسبب از کار انداختن سیستم طبیعی مقابله با سرطان و بیماری ها در بدن می شود.

 دانشمندان براساس دانش کنونی به این نتیجه رسیده اند که حتی،مقدار کمی ازعامل شیمیایی مسموم کننده ژنتیکی می تواند باعث تبدیل یک سلول سالم به یک سلول سرطانی بشود. همچنین احتمال بروز سرطان در کارگرانی که در معرض سموم هستند نسبت به سایر افراد دو برابر است. کشاورزانی که در محیط کارشان از سم آلاکلر استفاده می کنند 50% بیشتر از سایر افراد احتمال بروز سرطان روده را دارند و این سابقه کاربرد اگر 5 سال و یا بیشتر باشد احتمال بروز سرطان روده 5 برابر بیشتر از سایر افراد است ؛ سموم حشره کش کلردان، بو، ایندرین، آلدرین و دیلدرین احتمال بروز این نوع سرطان را 4 برابر افزایش می دهند.

سرطان تیرویید نیز از جمله سرطان هایی است که احتمال بروز آن در افرادی که در معرض سمومی مثل 2-4D قرار دارند بیشتر است. تحقیقات نشان داده مصرف قارچ کش هایی مثل زینب، مانب و مانکوزب، احتمال بروز این نوع سرطان را در افراد سه برابر بیشتر می کند.

سرطان پستان سالانه افزایشی 1 الی 2% را نشان می دهد و آلوده کننده های محیطی از جمله سموم کشاورزی در افزایش بروز این نوع سرطان نقش عمده ای دارند در یک تحقیق خاص ارتباط بین بروز سرطان پستان و علف کش آترازین مشخص شده است.

ارتباط بین سموم 2-4D و آترازین و کاپتان با نوعی از سرطان خون اثبات شده و باغدارانی که در معرض این سموم قرار دارند 3 برابر بیش از سایرین به آن مبتلا می شوند.

سالانه 8000 کودک زیر 15 سال به تومور مغز و سرطان خون مبتلا می شوند و کودکانی که والدینشان در محیطی کار می کنند که با سموم سر وکار دارند احتمال بروز سرطان خون در آنها بیشتر است.

 سموم و سیستم تولید مثل در انسان

تحقیقات نشان داده است که سموم آفت کش باعث سقط جنین، عدم رشد فکری ،ناقص الخلقه بودن نوزاد در هنگام تولد و نقص هایی در اعمال و بافت های بدن می شوند. در تحقیقات آشکار گردیده است که سم کارباریل باعث ایجاد اشکال غیر طبیعی در اسپرم می شود. همچنین مشخص گردیده است که علف کش 2-4D ، برای دستگاه های تولید مثلی بدن مسمومیت زا است.آزمایشات نشان داده است که بین این سم و کاهش تعداد اسپرم و افزایش اسپرم های بدن شکل ارتباط مستقیم وجود دارد. بررسی های انجام شده روی 800 مرد نشان داد که میزان باروری مردانی که در محیط کارشان با سموم مواجه هستند در مقایسه با سایر افراد بسیار کمتراست.

اثرات سموم غیر استاندارد در ایجاد ناقص الخلقگی

1- افزایش دو برابر در بروز بیماری لب شکری

2- افزایش 2 الی 3 برابر بروز اختلالات قلبی و عروقی

3- افزایش 3 الی 4 برابر نقص در اندام های حرکتی برای کشاورزان و 2 برابر برای افرادی که در منزل سمپاشی می کنند.