مشخصات مرفولوژیکی بید لباس/ سمپاشی حرفه ای تک

 

حشره کامل پروانه کوچکی است که عرض آن با بالهای باز در حدود 17 تا 12 میلیمتر می باشد. بالهای جلو به رنگ طلائی براق و بالهای عقبی به رنگ خاکستری مایل به زرد است. اطراف بالهای زیری دارای ریشک های نسبتاً بلندی است. بیدهای نرقادر به پرواز بوده در صورتیکه بیدهای ماده با جهش و راه رفتن تغییر محل می دهند. لارو به رنگ زرد چرکی و یا زرد تیره می باشد و سر آن قهوه ای رنگ است.

 

 

بیولوژی

 

بیدهای ماده تخمهای خود را بطور متفرق بر روی پارچه و بر روی موادی که مورد تغذیه قرار می دهند می گذارند. تخم گذاری به مدت چند روز ادامه داشته و در حدود 150 عدد تیم می گذارند. دوره تفریخ تیم 10 تا 8 روز بوده و پس از آن لاروهای جوان خارج می شوند. لاروها دارای قدرت تنیدن هستند. پس از طی دوران لاروی ، لارو به شفیره تبدیل می شود. دوران شفیرگی 18 تا 10 روز بوده پس از آن حشره کامل خارج می شود.

 

 

بید لباس برحسب درجه حرارت و نوع غذا 4 تا 1 نسل در سال دارد. در صورتیکه لاروها از پشم شسته نشده تغذیه کنند دوره تکاملی سه ماه طول می کشد واگر حرارت محیط در حدود 20 درجه سانتیگراد باشد می توانند تا 4 نسل در سال ایجاد کنند ولی در صورت تغذیه از پشم شسته و درهمین درجه حرارت دوره لاروی 6 ماه طول می کشد و در این وضعیت 2 نسل در سال دارند. بید لباس بیشتراز پارچه های پشمی،پرهای پرندگان و مواد موئی تغذیه می کنند همچنین به قالی، روکش مبلها، خز، پشم، خسارت وارد می سازند پنبه و ابریشم مصنوعی غذای مناسبی جهت تغذیه این حشره نمی باشند.

 

 

 سمپاشي،سمپاش،سمپاشي تخصصي