مورچه ی برگ بر/ سمپاشی حرفه ای تک

 

این مورچه ها برگ ها را نمی خورند بلکه با استفاده از این برگ ها قارچ خوراکی پرورش می دهند، که به نوعی مورچه های کشاورز نامیده می شوند. این مورچه ها با بریدن برگ ها و بردن به لانه خود بر روی آن قارچ پرورش می دهند و از قارچ ها به عنوان غذا استفاده می کنند. بعضی از بومیان از انواع سرباز مورچه های برگ بر برای بخیه زخم های خود استفاده می کنند؛ به این صورت که مورچه را با آرواره های باز بر روی لبه های زخم قرار می دهند. وقتی مورچه با آرواره های قوی خود لبه ها زخم را گاز می گیرد دو لبه زخم مثل بخیه به هم دوخته می شود. سپس بدن مورچه را جدا می کنند و سرش را به عنوان بخیه باقی می گذارند.

 

 

 

قدرت و هوش

مورچه ها قویترین حیوانات خشکی می‌باشند، چرا که می‌توانند چند برابر وزن خود بار حمل کنند، مطالعه در زندگی مورچه ها دانشمندان را به شگفتی واداشته‌است، چون وقتی آن‌ها انبار غذای بعضی از مورچه ها را بررسی کرده‌اند، با کمال تعجّب دیده‌اند آن‌ها، به طور دقیق دانه‌های جمع آوری شده را به طور منظّم در کنار هم قرار می‌دهند؛ آن‌ها دانه‌های گندم را از وسط به دو نیم می‌کنند تا هنگام رسیدن رطوبت سبز نشود، ولی دانه‌های خربزه را به جای نصف به چهار قسمت تقسیم می‌کنند، زیرا می‌دانند که دانه‌های خربزه (تخم خربزه) اگر به دو نصف تقسیم شوند، باز هم قابلیت سبز شدن را دارند و به محض تماس با آب رشد خواهند کرد و لانهٔ مورچه ها را از بین خواهند برد.

 



او این فرضیه را مطرح کرد که مورچه هاى برزیلى از نوعى ماده شیمیایى براى تعیین جهت صحیح در مسیر حرکت استفاده مى کنند. به عبارت دیگر این مورچه ها مى توانند یک مسیر را به صورت الف - ت - ب - ت – فاصله - ب، الف، ت و ب - فاصله مشخص کنند که به معناى آن است که مسیر حرکت غیر متقارن است. در حالى که مسیرى که به صورت الف، فاصله، الف وعلامت گذارى شده، صرفا یک مسیر متقارن را نمایش مى دهد. اما آزمایشهاى بعدى او در منزلش در کالیفرنیا نتوانست نتیجه روشنى به بار آورد.